reklama

A prečo tí mladí fajčia?

Práve bežia v televízii rôzne reklamy - jeden druh sa snaží využiť obdobie novoročných predsavzatí a propaguje rôzne protifajčiarske pomôcky a ten druhý sa - s podporou EÚ snaží obmedziť fajčenie ako také pomocou takých tých narodeninových túútovín. Ale žiadna reklama neodučí človeka fajčiť, ak sám nechce. A prečo vlastne nechce?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Tak teda, sociológovia a iné podobné živly sa to u mladých snažia vysvetliť "snahou o prispôsobenie sa referenčnej skupine" či "odlíšením sa od rodičov". Lenže oba dôvody narazia na zjavnú prekážku: máme skupiny mladých ľudí, kde niektorí fajčia a iní nie, ako aj rodiny, kde fajčia rodičia aj deti. Takže problém bude inde, konkrétne v jednotlivcovi a tieto sociologické generalizácie su síce relevantné, ale len do istej miery.
A tým sa dostávam ku jadru tohto článku, teda ak by niekto chcel fajčiť, aký by mohol mať dôvod. Zoberme si príklad maturanta, 17 rokov, rodičia nefajčia, niektorí kamaráti áno, väčšina však nie. Je to môj prípad pred rokom. Prečo som začal fajčiť? Pretože..zrazu sa stalo, že som si vypýtal cigaretu, potom druhú, potom si začal kupovať balíček týždenne, dva, až to dospelo na dnešných cca. 10 ks denne. Niekoľkokrát som skúšal prestať, pozor, nie chcel, ale skúšal, takže bezvýsledne. Načo? Lebo som si prečítal článok o škodlivosti fajčenia. Ale potom som si povedal, že tie štúdie sú tak nekonkrétne, že to moje telo ešte pár rokov vydrží. Pretože ak si prečítam, že 30rokov fajčiaci človek si skráti život priemerne o osem rokov(SME zdravie zo 19.1.2007), pričom ja fajčím menej ako je priemer na jedného fajčiara, tak si ten život skrátim a dožijem sa pri dnešnej úrovni lekárskej vedy možno 70 rokov. A to je dosť, kedže mám tých 18. Čiže pre mladého človeka sú výstrahy typu "dostanete rakovinu pľúc" trošku málo hrozivé. Teraz fajčím jednak preto, že som na tom závislý, jednak mám niekedy dobrý pocit sedieť niekde len tak pri káve s cigaretkou a sanmozrejme, najlepší dôvod je:"Počuj, neskočíme na jednu?" Neviem si predstaviť, že by som sa s kamošom stretával na lavičke v parku a sedeli by sme tam ako dve päťeurovky.
Ostatní moji fajčiaci kamaráti si tiež nájdu občas dôvodm kvôli ktorému chcú prestať, ale tieto snahy, súc početné, sú krátkodobé. A pokiaľ neprestanú naraz fajčiť všetci, tak je výsledok nulový, pretože prestávajúcich to vždy pokúša, ak si niekto zapáli.
Mnoho ľudí argumentuje proti fajčeniu peniazmi. Áno, stojí to veľa, ale zarábam si na to, a okrem toho sa potom môžem oprávnene rozčulovať ako vláda rozhadzuje peniaze z rozpočtu, do ktorého prispievam aj ja.
Jediným argumentom, ktorý proti fajčeniu uznávam, je že škodí nefajčiarom. Aj preto sa snažím v ich prítomnosti nefajčiť a súhlasím so zákazom fajčenia v podnikoch okrem miest na to vyhradených.
Na záver by som pripomenul, že nikoho, a tobôž nie mladistvých nenávadzam na fajčenie, ani ho neodporúčam a nepropagujem."Fajčenie", ako vraví krabička predsa "môže zabíjať."
A vy fajčiari, buďte tolerantní. Sme predsa ľudia a nebudeme si navzájom škodiť. 

Valter Strapák

Valter Strapák

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som sám so sebou spokojný. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu